Elke dinsdagavond ontvang je in de app (onder ‘Tickets’) een overzicht van je totaal aantal gespaarde punten. Maar hoe worden die punten nu juist berekend?

Je registratie is je vertrekpunt

Tijdens je registratie vulde je een vragenlijst in met je normale woon-werktraject. Die geldt als je referentie. Bedoeling is om vervolgens zo vaak mogelijk met de wagen uit de spits te blijven en dat op momenten (belangrijk!) dat je voorheen wél met de wagen in de spits stond. Dit kan op drie manieren:

1. Je vertrekt vroeger of later en blijft op die manier uit de ochtend- (tussen 7 en 9 uur) of avondspits (tussen 16 en 18 uur). De app registreert dit automatisch.
2. Je neemt een alternatief vervoersmiddel zoals de fiets, de trein, de tram, een (deel)fiets, enz. De app registreert dit automatisch.
3. Je werkt een dag thuis. Dat kan je manueel aanduiden in de app onder ‘Bestel je ticket’ > ‘Thuiswerk registreren’

Per week kan je op die manier maximaal 10 punten verzamelen: 2 per dag, nl.1 voor de ochtendspits en 1 voor de avondspits. Maar opgelet: je kan pas punten beginnen te sparen als je op maandbasis méér de spits vermijdt dan dat je deed voordat je de app gebruikte.

Enkele voorbeelden:

Voorbeeld 1: Jan ging elke vrijdag met de wagen naar het werk, maar maakt nu de overstap naar de fiets: hij realiseert 2 punten. (1 voor de ochtendspits en 1 voor de avondspits). Ging Jan sowieso al elke vrijdag met de fiets, dan kan hij op vrijdag geen punten sparen.

Voorbeeld 2: Annemie werkt voltijds in centrum Antwerpen. Omdat ze 3 van de 5 dagen pas om 10u moet beginnen, staat ze op die dagen niet in de ochtendspits. Voor die drie dagen per week kan ze ’s ochtends dus geen punten sparen. Op maandbasis zijn dat dus 3 punten x 4 weken, ofwel 12 punten. Annemie zal pas punten beginnen te verzamelen wanneer haar totaal aantal gerealiseerde spitsstops op maandbasis hoger wordt dan 12. Aangezien ze reeds 3 keer per week een spitsstop heeft, kan ze nog slechts 7 keer per week een extra spitsstop realiseren. Ze kan dus pas vanaf week 2 punten verzamelen.

Voorbeeld 3: Pieter werkt 4 dagen per week in centrum Antwerpen en werkt 1 dag van thuis uit. Voor die thuiswerkdag kan hij dus geen punten sparen. Hij moet immers niet van en naar kantoor rijden en zit dus niet in de spits. Op weekbasis ‘ontloopt’ hij dus 2 punten, en op maandbasis 8. Dat betekent dat hij pas punten krijgt als hij meer dan 8 keer stop zegt tegen de spits. In zijn geval dus ten vroegste vanaf week 2.

Voorbeeld 4: Bram werkt 4/5 en ging elke dag met de wagen. Nu gaat hij regelmatig met de trein. Bram krijgt voor elke dag dat hij met de trein pendelt 2 punten. Doordat hij 4/5 werkt kan hij maximaal 8 punten per week verzamelen.

Kreeg je minder punten dan je verwachtte?

Elke dinsdagavond krijg je in de app een automatische update van je aantal punten. Heb je, ondanks dat je de spits hebt gemeden op momenten dat je er vroeger wel geregeld in stond, geen of te weinig punten gekregen? Dan kan het zijn dat je eerst je ‘maandminimum’ moet overtreffen. Gewoon volhouden en dan zie je die punten vanzelf verschijnen. Na 15 punten word je beloond met een restaurantbon van € 25!

Klopt de berekening toch echt niet, check dan zeker even of al je smartphone-instellingen juist staan. De app registreert dan automatisch je woon-werkverkeer. Alleen als je een dag thuis werkt, moet je dit even manueel aanduiden in de app.

Nog vragen? Lees even onze FAQ na